Τετάρτη 10 Απριλίου 2013

Σύνδρομο Αsperger


      Πρόκειται για μια παραλλαγή του Αυτισμού. Επηρεάζει κυρίως την Ικανότητα επικοινωνίας & τις κοινωνικές σχέσεις του ατόμου. Ανήκει στις διάχυτες Αναπτυξιακές διαταραχές & μοιάζει με την ελαφριά μορφή του Αυτισμού.

Το σύνδρομο του Asperger το συνοδεύουν ορισμένα χαρακτηριστικά που τα συναντάμε & στον Αυτισμό. όπως :
- Δυσκολία στην Επικοινωνία & Δημιουργία Κοινωνικών Σχέσεων.
- Ελλείματα στην Αμοιβαία κοινωνική συναλλαγή.
- Περιορισμένο Ρεπερτόριο ενδιαφερόντων.
- Επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες & Κινήσεις.
- Μονότονος & σχολαστικός τρόπος ομιλίας.

Η Διαφορά αυτής της διαταραχής σε σχέση με τον Αυτισμό, φαίνεται από την γενική καθυστέρηση στην Γλωσσική Ανάπτυξη του παιδιού η' των γνωστικών του λειτουργιών.
Τα παιδιά με Asperger έχουν φυσιολογική & βάλε νοημοσύνη ( με τη λεκτική να υπερτερεί της πρακτικής νοημοσύνης ), έχουν φυσιολογική εξέλιξη λόγου, χρησιμοποιούν νωρίς τη γραμματική στο  λόγο τους, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον & κλίσεις στον καλλιτεχνικό τομέα & με την Κατάλληλη Υποστήριξη προχωρούν αρκετά καλά στο σχολείο.
  Η έναρξη του συνδρόμου εντοπίζεται σε ηλικία 5-8 ετών συνήθως, ενώ ο αυτισμός μπορεί να εκδηλωθεί αμέσως μετά τη γέννηση του βρέφους.

Τα αίτια του Asperger μέχρι σήμερα δεν είναι γνωστά. Πρόκειται για Νευρολογική διαταραχή. Ωστόσο συναντάται σε παιδιά με προγεννητικά & περιγεννητικά προβλήματα , που ίσως προκαλούν βλάβες στα εγκεφαλικά κύτταρα.

Μεγάλο Ποσοστό παιδιών με Asperger μπορούν να φοιτήσουν στο κοινωνικό σχολείο φτάνει να έχουν την κατάλληλη υποστήριξη & βοήθεια.
Χρειάζεται σχεδιασμός Ατομικού εκπαιδευτικού προγράμματος για τους τομείς που υπολείπεται το παιδί, καθώς επίσης συνεργασία με τους γονείς, ώστε να μπορούν να εξασκούν στο σπίτι της κοινωνικές δεξιότητες.

Προσπαθούμε Όλες μας οι Δραστηριότητες να είναι Οργανωμένες, Σταθερές & Προβλέψιμες. Οι εκπλήξεις δεν αρέσουν στα παιδιά με Asperger. Προειδοποιούμε το παιδί για πιθανές αλλαγές στο πρόγραμμα του. Τα παιδιά με Asperger θέλουν απεγνωσμένα να κάνουν φιλίες αλλά δεν ξέρουν το πώς. Γι'αυτό διδάσκουμε τους βασικούς κανόνες κοινωνικής επαφής , ''κάνουμε ζευγάρι'' το παιδί με Asperger με ένα άλλο παιδί της τάξης, ώστε να εφαρμόσουν μαζί στην πράξη την ανταλλαγή πραγμάτων , τη Συνεργασία & τη Φιλία.

Το σύνδρομο Asperger δεν Θεραπεύεται & συνοδεύει το άτομο σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η πρόγνωση είναι πολύ Καλύτερη απ'ότι του αυτισμού & των υπολοίπων Αναπτυξιακών Διαταραχών .
Το παιδί με Asperger θα γίνει ένας ενήλικας με Asperger , πρέπει να βοηθηθεί να Αναπτύξει Κοινωνικά Αποδεκτούς Τρόπους Συμπεριφοράς που θα του επιτρέψουν να προσαρμοστεί στην Κοινωνία.
Αν τα Άτομα με Asperger μείνουν για πάντα εξαρτημένα Συναισθηματικά από γονείς η' συγγενικά πρόσωπα, ''κινδυνεύουν'' να αντιμετωπίζουν σε Όλη τους τη ζωή το Άγχος & την Ανασφάλεια.


Με Υγεία & Αγάπη !..

Ειδική Παιδαγωγός Προσχολικής Αγωγής για Άτομα με Ειδικές Ανάγκες
Εμμανουέλα Χαρδάκη

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Διαταραχή Ελλειματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητα

Ο όρος αναφέρεται στην μεγάλη διάσπαση προσοχής & στην Υπερδραστηριότητα.
Τα Υπερκινητικά Παιδιά βρίσκονται διαρκώς σε Υπερδιέγερση & Κίνηση, προκαλούν μονίμως φασαρία & συνήθως παρουσιάζουν Εξελικτικές Ανωμαλίες, δηλαδή :

- Καθυστέρηση στην Ομιλία
- Δυσκολία στην εκμάθηση Ανάγνωσης
- Αδεξιότητα στις Κινήσεις
- Αντιληπτικές Ανεπάρκειες
- Αδυναμία Προσανατολισμού στο χώρο
- Δυσκολία στην Κατανόηση των σχημάτων & μορφών.

Δυστυχώς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις ακριβείς αιτίες που την προκαλούν, όμως οι γενετικοί παράγοντες φαίνεται να παίζουν μεγάλο ρόλο.

Η Κλινική Εικόνα Παιδιών Νηπιακής ηλικίας είναι η Ακόλουθη :

Τρέχουν από τη μια μεριά του δωματίου στην άλλη, μιλούν συνέχεια, βγαίνουν από το σπίτι τρέχοντας χωρίς να ειδοποιήσουν τους γονείς τους, δεν κοιτούν αριστερά-δεξιά όταν περνούν τον δρόμο, σπάζουν & χάνουν τα παιχνίδια τους, πηδούν από τη μια ασχολία στην άλλη, κοιμούνται αργά, ξυπνούν νωρίς, γενικά εξαντλούν παντελώς τους γύρω τους.

Τα σημεία της διαταραχής μπορεί να είναι ελάχιστα ως απόντα, όταν το άτομο βρίσκεται κάτω από αυστηρό έλεγχο, αντιμετωπίζει κάποια καινούρια κατάσταση, ασχολείται με κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον , ενώ αντιθέτως τα συμπτώματα συνήθως είναι έντονα όταν το άτομο βρίσκεται σε μια ομάδα.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΜΕ ΜΕ ΕΝΑ ΤΕΤΟΙΟ ΠΑΙΔΙ ?

- Χρησιμοποιήστε απλές , ξεκάθαρες & άμεσες οδηγίες.
- Χρησιμοποιήστε μόνο μία οδηγία κάθε φορά. Αποφύγετε μεγάλες & πολύπλοκες εντολές, όπως το να ζητάτε από το παιδί να κάνει 2- 3 πράγματα συγχρόνως. Θα το μπερδέψουν. Προχωρήστε στην επόμενη δραστηριότητα μόνο όταν το παιδί έχει ολοκληρώσει την προηγούμενη.
- Κάντε τις ασχολίες ενδιαφέρουσες.
- Το παιδί πρέπει να έχει σταθερούς κανόνες & οι στόχοι δεν πρέπει να αλλάζουν στην πορεία : αν , για παράδειγμα , αναμένετε να σταματήσει να χτυπάει τα άλλα παιδιά & το καταφέρει, δεν θα πρέπει να του αναθέσετε να συμμορφωθεί & με άλλα πράγματα, όπως το να ντύνεται, εκτός κι αν αυτό έχει συζητηθεί προηγουμένως μαζί του. Αλλιώς θα χάσει το ενδιαφέρον του για τις εργασίες που δεν θα μπορέσει ποτέ να ολοκληρώσει.
- Αποφύγετε τις γενικεύσεις , όπως το να περιμένετε να είναι ''φρόνιμο'' η' να '' συμπεριφέρεται καλά''. Περιγράψτε την απαιτούμενη συμπεριφορά πολύ ξεκάθαρα, μην υποθέσετε ότι το παιδί ξέρει τι εννοείται.
- Χρησιμοποιήστε επιβραβεύσεις για την καλή συμπεριφορά. Οι επιβραβεύσεις θα πρέπει να έχουν νόημα για το παιδί & θα πρέπει να έχουν συμφωνηθεί εκ των προτέρων μαζί του.
- Χρησιμοποιήστε επιβραβεύσεις που δίνουν στο παιδί ένα αίσθημα ευθύνης , & ελέγχου.


Πριν ξεκινήσει η ενασχόληση μας με παιδιά που εμφανίζουν συναισθηματικές διαταραχές, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδική οντότητα & χρειάζεται την δική του ''
 ιδιαίτερη'' αντιμετώπιση. Σ'αυτό το σημείο πάντα είναι χρήσιμη η επικοινωνία-συνεργασία με τον υπεύθυνο Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής - Κοινωνικό Λειτουργό για την άντληση περαιτέρω πληροφοριών . Σε γενικές γραμμές μια αντιμετώπιση περιλαμβάνει τα εξής :

- Καλό θα είναι να αφιερώνετε επαρκής χρόνος για συζήτηση των ιδιαίτερων αναγκών που έχει το κάθε παιδί.
- Θα πρέπει να διαμορφώνονται  συνθήκες , ώστε το κάθε παιδί να αισθανθεί άνετα & ασφαλές. Μπορεί να χρειαστεί κάποιος χρόνος μέχρις ότου να εγκλιματιστεί στο νέο του περιβάλλον, & να αναπτύξει εμπιστοσύνη στον εαυτό του & στους γύρω του.
- Η δημιουργία μιας σχέσης εμπιστοσύνης στα πλαίσια της οποίας θα δίνεται ενθάρρυνση στο παιδί να αποδειχθεί εξαιρετικά σημαντική.
- Βοηθήστε τα παιδιά να διαχειριστούν το χρόνο τους & ενθαρρύνετε τους να δουλεύουν με μικρά κάθε φορά βήματα.

Αυτισμός - Μια Συχνή Μορφή Διαταραχής της Επικοινωνίας

Ο όρος Αυτισμός προέρχεται από τη λέξη Εαυτισμός, σημαίνει ''κελισμένος στον εαυτό του''  & είναι η σοβαρότερη μορφή των Διαταραχών Επικοινωνίας.
Αποκλείει το Παιδί από το περιβάλλον, το καθιστά 'κωφό' & 'τυφλό' στα γύρω του ερεθίσματα & ανήκει στις βαρύτατες διαταραχές της Εξέλιξης.
Ο Αυτισμός είναι μία εκ γενετής διαταραχή του εγκεφάλου, που επηρεάζει τον τρόπο που ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τις πληροφορίες.
Εμφανίζεται στην πρώιμη παιδική ηλικία ( στους πρώτους 30 μήνες της ζωής ).
Τα Αγόρια προσβάλλονται περισσότερο από τα Κορίτσια 4 : 1 .
Πρόκειται για την ανικανότητα του Παιδιού να συλλάβει γνωστικά τον κόσμο όπως όλοι μας, και να τον δημιουργήσει με ένα σωστό κωδικοποιημένο & συμβολικό τρόπο.
Ιδιαίτερα , θίγονται οι σχέσεις του παιδιού με το κοινωνικό περιβάλλον, το παιχνίδι του, οι αντιδράσεις του σε ακουστικά η' οπτικά ερεθίσματα, στον τρόπο που κρατά το σώμα του.
Βασικά θίγεται ο τομέας της επικοινωνίας, προλεκτικής & λεκτικής.
Το Αυτιστικό Παιδί κλεισμένο ερμητικά στον εαυτό του, γίνεται ανίκανο να μιμείται, να επικοινωνεί, με νεύμα η' με την ομιλία.

ΠΡΩΙΜΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΑΥΤΙΣΜΟΥ

- Αδιαφορία σε Ακουστικά η' Οπτικά Ερεθίσματα
- Τα μωρά είναι πάρα πολύ Ήρεμα η' πάρα πολύ Ανήσυχα.
- Διαταραχές ύπνου & σίτισης.
- Μωρά που δεν προσαρμόζονται στην Αγκαλιά.
- Παράξενα Παιχνίδια με τα Αντικείμενα.
- Αδιαφορία για τα άτομα που το περιβάλλουν , ή ενδιαφέρον για το Φώς, τη Μουσική, Μωρά παθητικά η' υπερτονικά.
- Στους 8 μήνες δεν κατανοούν , δεν δείχνουν με το δάχτυλο.
- Συχνά παρουσιάζουν Αυτοεπιθετικότητα..
- Απουσία Ομιλίας η' της Εξέλιξης της.
- Γενικά Σοβαρές Διαταραχές της Επικοινωνίας.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ

Στον Αυτισμό τα προβλήματα συμπεριφοράς κυμαίνονται από πολύ σοβαρά έως πολύ ελαφριάς μορφής. Τα σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς εκδηλώνονται με τη μορφή πολύ ασυνήθιστης , επιθετικής & σε κάποιες περιπτώσεις , ακόμα & αυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς.
Αυτοί οι τρόποι συμπεριφοράς μπορεί να είναι επίμονοι & πολύ δύσκολο να αλλάξουν.
Στην πιο ελαφριά του μορφή, ο αυτισμός μοιάζει με μαθησιακή δυσκολία. Συχνά , όμως, ακόμα & τέτοια άτομα που πάσχουν από ελαφριά μορφή αυτισμού έχουν σημαντικές αναπηρίες στην καθημερινή τους ζωή, λόγω των ελλείψεων τους στους τομείς της επικοινωνίας και των κοινωνικών σχέσεων.

ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ

Οι Θεραπαυτικές προσεγγίσεις στον Αυτισμό έχουν στόχο την κατάκτηση της επικοινωνίας & τον έλεγχο της ακατάλληλης συμπεριφοράς.
Απευθύνονται τόσο στο παιδί όσο & στους γονείς.
Η συμβουλευτική έχει σκοπό την κατανόηση της φύσης του προβλήματος από τους γονείς & την συναισθηματική τους υποστήριξη στις δυσκολίες της καθημερινής συμβίωσης με το αυτιστικό παιδί.
Μεγάλο βάρος δίνεται στην εκπαίδευση των αυτιστικών παιδιών με τεχνικές που βασίζονται σε θεωρίες συμπεριφοράς.
Εκπαιδεύονται να Αυτοεξυπηρετούνται & να Αποκτούν ορισμένες δεξιότητες.
Υπάρχει , όμως , ένα πρόβλημα για τη διατήρηση αυτών των Ικανοτήτων .
Όταν τα Αυτιστικά Παιδιά βρεθούν σε Νέες Καταστάσεις η' συνθήκες, δεν μπορούν να Αναπαράγουν αυτά που έχουν μάθει. Η δυνατότητα της λεκτικής επικοινωνίας παίζει σημαντικό ρόλο στη εξέλιξη του αυτισμού.
Γίνονται μεγάλες προσπάθειες για την απόκτηση επικοινωνίας και την εκπαίδευση στο λόγο.
Όταν αυτό δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί σε παιδιά χαμηλής λειτουργικότητας , προτείνεται η νοηματική γλώσσα με τεχνικές αντίστοιχες με αυτές που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση των κωφών.